Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2010

Ανάποδα καθίσματα και πλευρικές συγκρούσεις

Σε αυτό το άρθρο θέλω να τονίσω τη σημασία του rearfacing στις πλευρικές συγκρούσεις, ένα είδος συγκρούσεων που αντιπροσωπεύει γύρω στο 25% του συνόλου και θεωρούνται πάρα πολύ επικίνδυνες. Το μπροστινό μέρος ενός αυτοκινήτου μπορεί να αντέξει φοβερά ατυχήματα ενώ ακόμα και μια μικρή σύγκρουση από το πλάι μπορεί να αποδειχτεί θανατηφόρα. Πολλοί κατασκευαστές καθισμάτων που κοιτούν μπροστά προσπαθούν με διάφορα σλόγκαν να εστιάσουν στην προστασία που προσφέρουν στις πλευρικές συγκρούσεις. Οι μυημένοι με το rearfacing έχουν αντιληφθεί πλήρως την πολύ μεγάλη διαφορά στην ασφάλεια σε μετωπικές συγκρούσεις σε σχέση με καθίσματα που κοιτούν μπροστά. Τί γίνεται όμως σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης; 




Βλέποντας ένα στατικό crash test πλευρικής σύγκρουσης όπως αυτό στο παραπάνω βίντεο, η πρώτη μας αντίδραση είναι ότι δεν υπάρχει διαφορά στην ασφάλεια μεταξύ ενός μπροστινού και ενός ανάποδου καθίσματος. Το κεφάλι του παιδιού και στις δύο περιπτώσεις φαίνεται ότι είναι "μέσα" στο κάθισμα και στα προστατευτικά πλαϊνά του και προστατεύεται ικανοποιητικά. Ας το σκεφτούμε όμως λίγο καλύτερα. Αυτή η στατική κατάσταση αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα; Η απάντηση είναι πως όχι και ο λόγος είναι το "προ-του ατυχήματος φρενάρισμα".





Η πλειοψηφία των πλευρικών συγκρούσεων είναι περιπτώσεις που το όχημα που βάλλεται από το πλάι δεν είναι σταματημένο αλλά κινείται προς τα εμπρός. Σχεδόν πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, ο οδηγός αυτού του οχήματος έχει ήδη προλάβει να πατήσει το φρένο έστω και δέκατα του δευτερολέπτου πριν τη σύγκρουση (
"προ-του ατυχήματος φρενάρισμα"). Μα με το παραμικρό πάτημα του φρένου, το κεφάλι του παιδιού που κάθεται σε κάθισμα που κοιτά μπροστά, έχουμε δει ότι ωθείται βίαια μπροστά, "βγαίνει" δηλαδή "έξω" από το κάθισμα και την πλευρική του προστασία και μένει εκτεθειμένο στην πλευρική σύγκρουση και ό,τι αυτή συνεπάγεται (εισχώρηση οχήματος στην καμπίνα, γυαλιά παραθύρου κ.ά.). 




Αντίθετα σε ανάλογη περίπτωση και όταν το κάθισμα κοιτά πίσω, το παραμικρό φρενάρισμα ελάχιστα πριν τη σύγκρουση, θα φέρει το κεφάλι και τον κορμό του παιδιού ακόμα πιο "μέσα" στο κάθισμα και συνεπώς περισσότερο προστατευμένα από την πλευρική προστασία του παιδικού καθίσματος.







Συνεπώς, παρότι πάντα μας νοιάζει να προστατεύσουμε περισσότερο το ευαίσθητο κεφάλι και τον αυχένα του παιδιού στις πιο συνηθισμένες μετωπικές συγκρούσεις, είναι πιο ασφαλές να κρατάμε ανάποδα τα παιδιά για όσο το δυνατόν περισσότερο για ένα λόγο παραπάνω. Είναι πολύ πιο ασφαλή ΚΑΙ στις πλευρικές συγκρούσεις!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια και ερωτήσεις σας είναι πάντα ευπρόσδεκτα.